Vedtægter

§1

Laugets navn er: Antennelauget i Vestre Kirkevej området.
Laugets hjemsted er: Himmelev, Roskilde kommune.

§2

Antennelaugets formål er at varetage fordeling af radiofoni- og fjernsynsprogrammer til medlemmerne fx. ved at eje/leje og drive, herunder at modernisere og udbygge et programfordelingsanlæg med tilknyttet kommunikationsnetværk i området omkring Vestre Kirkevej, Roskilde. Antennelauget påtager sig ikke andre opgaver end til opfyldelse af formålet.

§3

Enhver grundejer samt andre husstande, der måtte blive tilsluttet anlægget, er forpligtet til medlemskab af antennelauget.

Indtrædende medlemmer betaler tilslutningsafgift efter antennelaugets til enhver tid gældende regler.

§4

Tilslutning til anlægget sker i de ved anlæggets etablering opsatte tilslutningsstandere ved vejene.

Installationen mellem tilslutningsstanderen ved vejen og modtager(ne) skal udføres i overensstemmelse med de til enhver tid gældende normer for denne.

Såfremt et medlem ved sin tilslutning til anlægget forårsager forstyrrelser herpå eller foretager indgreb i anlægget udover, hvad der er nødvendigt i forbindelse med tilslutning i tilslutningsstanderne, vil tilslutningen ved bestyrelsens foranstaltning blive afbrudt i tilslutningsstanderen, og gentilslutning vil først finde sted, når forstyrrelsen er fjernet,'' ''og antennelaugets udgifter i forbindelse med søgning efter forstyrrelsen og afbrydelsen er betalt af medlemmet.

Fejl på antenneanlægget skal meddeles et bestyrelsesmedlem, der hurtigst muligt foranlediger fejlen rettet.

§5

Til dækning af drifts- og vedligeholdelsesudgifterne på anlægget opkræves et årligt bidrag hos antennelaugets medlemmer. Bidragets størrelse fastsættes hvert år på generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen.

Bidrag for det løbende regnskabsår skal være indbetalt senest én måned efter afholdelse af ordinær generalforsamling. Den enkelte grundejer opkræver og hæfter for årsbidraget for de medlemmer, der er tilsluttet via tilslutningsstandere hos denne. Regnskabsåret er kalenderåret.

Afbrydelse af antennetilslutningen på grund af manglende betaling af skyldige beløb til antennelauget kan finde sted ved bestyrelsens foranstaltning med en måneds skriftlig varsel. Tilslutningen afbrydes i tilslutningsstanderen.

§6

Ved udmeldelse af antennelauget forpligter medlemmet sig til at betale eventuelle restancer til antennelauget kontant senest 1 måned efter udmeldelsen er trådt i kraft. Overdragelse til efterfølgeren af eventuelle rets­forpligtelser er antennelauget uvedkommende.

Det er ikke muligt ved udmeldelse at unddrage sig forpligtelser, der før udmeldelsen er vedtaget i over­ensstemmelse med disse vedtægter.

§7

Lauget afholder samtlige udgifter i forbindelse med drift og vedligeholdelse, men det enkelte medlem hæfter ikke ud over sit årlige bidrag og på generalforsamlinger vedtagne ekstraordinære bidrag.

Udmeldelse af antennelauget kan ske ved fraflytning eller med 2 måneders varsel til udgangen af regnskabsåret. Udmeldelse skal ske skriftligt til formanden.

Ved udmeldelse betales omkostninger ved frakobling af medlemmets tilslutning og omkostninger ved opfyldelse af kontrakter, som antennelauget tidligere har indgået på medlemmets vegne.

Udmeldte medlemmer kan ikke være tilsluttet anlægget. Ved tilslutning af flere medlemmer via den samme tilslutningsstander hos en grundejer, er det grundejerens ansvar, at medlemmet frakobles. Tilbagekaldelse af en udmeldelse er at betragte som en ordinær indmeldelse og følger reglerne for denne jf. §3.

Udmeldelse af antennelauget berettiger ikke til udbetaling af indbetalte bidrag, opsparet formue eller noget andet beløb.

§8

Indbetalinger fra medlemmer skal ske til antennelaugets pengeinstitutkonto..

§9

Laugets højeste myndighed er generalforsamlingen. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.

Indkaldelse sker med mindst 14 dages varsel i de respektive lokale aviser eller skriftligt til hvert medlem på papir eller email. Indvarslingen skal indeholde dagsorden for generalforsamlingen.

Dagsorden for den ordinære generalforsamling omfatter:

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen ønsker det, eller mindst 20% af medlemmerne kræver det.

Når ekstraordinær generalforsamling kræves indkaldt, har bestyrelsen at foranledige denne indkaldt snarest muligt med den i begæringen angivne dagsorden.

For ekstraordinære generalforsamlinger gælder samme regler med hensyn til indkaldelse m.v. som for ordinære.

Alle valg og vedtagelser sker ved almindelig stemmeflerhed, medmindre andet er bestemt i disse vedtægter.

Hvert medlem har en stemme.

Til beslutning om vedtægtsændringer kræves, at mindst 60% af medlemmerne er til stede på generalforsamlingen, hvor spørgsmålet behandles, og at mindst 60% af de mødte er for beslutningen. Er disse krav ikke opfyldt, indkalder bestyrelsen inden en måned til en ekstraordinær generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 60% af de tilstedeværende stemmer, uanset hvor mange medlemmer der er mødt.

Ønsker et medlem at fremsætte et forslag til dagsorden, skal forslaget senest 8 (otte) dage før generalforsamlingen indsendes skriftligt til bestyrelsen.

§10

Laugets daglige ledelse forestås af en bestyrelse bestående af 4 medlemmer valgt på generalforsamlingen. Udtræder et medlem af bestyrelsen indtræder en på generalforsamlingen valgt suppleant.

Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter skal tilhøre en husstand, der er medlem af antennelauget.

To medlemmer afgår efter tur hvert år, men genvalg kan ske. Samtidigt valgte medlemmer afgår efter lodtrækning.

Bestyrelsen vælger selv sin formand, kasserer og sekretær.

Bestyrelsen sørger for publicering af referater af generalforsamlinger og væsentlige bestyrelsesbeslutninger på antennelaugets hjemmeside samt ved udsendelse af email til de medlemmer, der har opgivet en email­adresse til antennelauget.

I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Lauget tegnes af formanden i forbindelse med 1 bestyrelsesmedlem.

§11

Laugets regnskaber revideres og kommenteres af en af generalforsamlingen blandt medlemmerne valgt revisor. Revisoren vælges for et år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

Årsregnskabet skal være afsluttet og revideret af revisoren inden afholdelse af den årlige, ordinære generalforsamling.

Eventuelle revisionsbemærkninger påføres regnskabet og publiceres på antennelaugets hjemmeside.

§12

Laugets virksomhed ophører, når dets formål ikke længere kan realiseres.

På den generalforsamling, hvor endelig ophævelse sker, vælges et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der skal forestå antennelaugets afvikling.

Eventuelt overskud, efter at alle antennelaugets forpligtelser er dækket, fordeles ligeligt mellem de på ophørstidspunktet værende medlemmer.

Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den 26.4.1976 og senest ændret på ordinær generalforsamling 25.2.2013 med endelig godkendelse på ekstraordinær generalforsamling den 21.3.2013.